Co to jest SEO ? – 39 Pytań i Odpowiedzi

Co to jest SEO

Ten artykuł powstał z myślą o nowicjuszach w świecie SEO. Pomoże on wam łatwiej przyswoić sobie pewne terminy związane z SEO oraz przyspieszy proces wyrabiania sobie własnego zdania. Dodatkowo będzie to test, w jaki sposób radzi sobie w serpach artykuł z tak bogatą ilością fraz podstawowych i zależnych osadzony na całkiem nowej domenie. O wynikach testu będę informował cyklicznie na końcu artykułu.

Zatem wejdźmy razem w ten świat SEO, eksplorując go razem dzięki pytaniom i odpowiedziom.

SEO co to jest?

SEO z angielskiego Search Engine Optimisation (Optymalizacja pod wyszukiwarkę internetową.) jest to proces optymalizacji witryny internetowej, by docelowo podnieść ilość, ale także jakość dostarczanego ruchu z organicznych z wyników wyszukiwania.

Definicja SEO – O czym należy pamiętać

Należy pamiętać, co dokładnie oznacza SEO i co dokładnie robimy, kiedy mówimy, że robimy SEO. SEO jest to optymalizacja pod wyszukiwarkę internetową. Przyjmijmy, że jest to Google. Zatem jest to optymalizacja pod Google, a nie Optymalizacja pod wskazówki i zalecenia Google, bo wtedy byłoby to nie SEO a Search Engine Guidelines Optimisation. Czyli optymalizujemy nasze strony, pod to, co działa, a nie pod wskazówki zalecenia i zakazy Google’a. To ważne, aby sobie to uświadamiać, gdyż na poziomie totalnym Google dba tylko o swój interes, jakim jest wzrost finansowy. Pod ten cel dobierane są wszelkie możliwe działania, które umożliwiają jego realizację. W takim rozumieniu więc Google nie jest Twoim przyjacielem, gdyż czasami możesz mu utrudniać realizację jego celu podstawowego i jego wpływy z Google Ads spadają. Jeśli zaczynasz działać w SEO, jest mocno zalecane, aby stosować się do wszystkich zaleceń Google’a. Na poziomie eksperta można wchodzić w polemikę z nimi – w tym wypadku już, ze świadomością konsekwencji i tylko tam, gdzie jest to zasadne.

Co to jest SEO?

Tak jak już pisałem, SEO jest to ogół czynności optymalizacyjnych przeprowadzanych na stronie internetowej, a także poza nią, skutkujący zwiększeniem widoczności pozycjonowanej strony w Google.

Z czego składa się SEO ?

SEO on-site : jest to zbiór zadań wykonywanych na stronie internetowej, który ma za zadanie dostosować stronę do wskazówek i wymagań Google’a. W jego skład wchodzić więc będą takie czynności jak:

  • SEO techniczne: poprawa kodu strony tak by strona była szybka, łatwo dostępna i oferowała łatwą nawigację dla ludzi i łatwy dostęp dla robotów wyszukiwarek
  • SEO Treści: dostosowywanie treści do wymagań Google’a

SEO off-site: W tym wypadku jest to konkretnie Link Building, czyli proces pozyskiwania odnośników do naszej witryny. Opisywałem to już w moim artykule o Link Buildingu. Zachęcam do lektury. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że oficjalnie SEO są to tylko i wyłącznie działania na stronie internetowej, gdyż Google jest przeciwne pozyskiwaniu linków, by manipulować wynikami wyszukiwania

Pozycjonowanie stron a SEO – czy są jakieś różnice ?

Z definicją SEO spotkaliśmy się już powyżej. Czym więc różni się to od pozycjonowania ?
Jeśli przyjmiemy definicję SEO w jej czystej postaci, czyli jako tylko optymalizację strony, to różni się ona zasadniczo od pozycjonowania. Definicja Pozycjonowanie stron w Google oznacza działania optymalizacyjne na stronie, jak i te poza nią, czyli Link Building. W takim podejściu Google bardzo lubi SEO, a nie lubi Pozycjonowania, gdyż to właśnie ono próbuje manipulować wynikami wyszukiwania przez zdobywania odnośników do strony.

Dla kogo jest SEO?

Dla wszystkich tych, którzy poważnie myślą o zdobywaniu większego ruchu organicznego z wyszukiwarki np. Google. Bez względu na to, czy prowadzisz inne działania marketingowe np. na Facebooku, LinkedIn’ie czy w Google Adsach najlepiej, aby ścieżką równoległą do tego było regularnie wykonywane SEO dla Twojej domeny. Dlaczego to takie ważne ? Dobrze wdrożone SEO to stabilne wyniki, które potrafią utrzymać się długi kres czasu.

Podstawy SEO, czyli jak zacząć

Tutaj do sprawy możemy podejść na 2 sposoby:

  • próbujemy sami sił
  • zlecamy to profesjonalistom

Czym się różnią te 2 wybory:

SEO samodzielne – jest możliwe, zwłaszcza jeśli chodzi o hobbystyczne blogi, w których pojawia się dużo unikalnej treści. Możemy okresowo zamawiać sobie konsultacje u ekspertów SEO, by kontrolować czy nasze działania zmierzają w dobrym kierunku.

SEO zlecone ekspertom – to najlepszy wybór, zwłaszcza jeśli chodzi o strony sprzedażowe czy firmowe. Mimo że często nie jest to tania usługa to jednak jeśli policzymy koszty utraconych możliwości oraz stracony czas na popełniane błędy to i tak cały czas jest to doskonały wybór.

Rodzaje SEO

Jeśli chodzi o rodzaje SEO, to możemy to analizować, przyjmując wymiar dodatkowy pod postacią: zgodnością ze wskazówkami Google. Na podstawie tego rysuje nam się taki podział:

White Hat SEO – czysta zgodna z zaleceniami Google optymalizacja witryny

Black Hat SEO – wszystkie działania, które manipulują algorytmami a tym samym wyszukiwaniami Google. Należ do nich min.

  • Keyword Stuffing – upychanie słów kluczowych w dużych ilościach na stronie
  • Cloaking – prezentowanie jednej treści użytkownikowi a innej robotom Google’a
  • Link Building – zdobywanie linków nieopatrzonych parametrem nofollow
  • Thin Content – sztucznie generowane strony bez żadnej wartości dla użytkownika – wszystko po to, aby zwiększyć site strony i ruch na stronie
  • Treści generowane automatycznie za pomocą mieszarek opartych na dedykowanych algorytmach
  • Ukrywanie treści i elementów w kodzie strony – przykładem mogą być: umieszczanie tekstów poza ekranem czy biały tekst na białym tle.
  • Doorway Pages – strony tworzone masowo w celu pozyskania ruchu i przekierowania go na stronę zakupową
  • Tworzenie złośliwych stron, które bez autoryzacji : zbierają dane o użytkowniku, wstrzykują złośliwe oprogramowania, zamieniają wygląd strony głównej
  • Niewłaściwie użyte znaczniki rozszerzone w dużej ilości
  • Masowe odpytywanie Google’a w celu manipulacji algorytmem rankującym

Na stronach klientów oraz własnych, na których nam zależy najlepiej wykorzystywać tylko WhiteHat SEO. W celach dydaktycznych na stronach testowych możliwe jest Black Hat SEO 🙂

SEO a SEM – Jaka jest różnica ?

O SEO pisałem już wcześniej. W czystej postaci jest to optymalizacja strony. Zatem, co to jest SEM ? SEM, czyli Search Engine Marketing to pojęcie szersze niż SEO i zawiera działania promocyjne takich jak SEO i PPC, których celem jest zwiększeni widoczności w wynikach wyszukiwania. W skrócie można powiedzieć SEM = SEO + PPC, czyli Marketing internetowy składa się z optymalizacji steny oraz pozyskania ruch z płatnych reklam Google

Skuteczne SEO, czyli jakie ?

Kiedy możemy powiedzieć, że SEO jest skuteczne ? Wtedy gdy realizuje nasze cele biznesowe np. wzrost sprzedaży. Bardzo często spotykam się, z napompowanymi case study gdzie agencje chwalą się, o jaki procent udało im się zwiększyć ruch na stronie klienta. Ładne grafiki, zrzuty ekranu, jej.. robi wrażenie. Jednak gdy analizuję przedstawiane strony, zdarz się, że widzę, że strona pozyskała ruch dzięki wpisom, z których jest mało prawdopodobne, by generowały sprzedaż. Tutaj trzeba solidnie przysiąść i zaplanować co chcemy osiągnąć, do jakich użytkowników dotrzeć i na jakim etapie w lejku sprzedażowym. Niestety jest to jeden ze sposób, w jaki agencje chwalą się przed klientami swoimi wynikami, kiedy powinno się brać pod uwagę tylko jedno: Czy cele biznesowe zostały zrealizowane ? Czy sprzedaż, konwersje wzrosły ?

Jakie są cele SEO?

Cel SEO to zapewnienie zwiększenia widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, co ma się przełożyć bezpośrednio na liczbę osób, która zobaczy naszą ofertę reklamową na stronie i docelowo dokona zakupu / nawiąże kontakt.

Co to jest Strategie SEO?

Wiele źródeł informacji podaje taką oto odpowiedź: Jest to zespół skorelowanych ze sobą działań, których wynikiem jest pozyskanie na stronę ruchu, który będzie konwertował.

Ale ja bym podszedł do tematu inaczej. Zacznijmy od początku, cytując Wikipedię i objaśnienia do hasła strategia wojskowa

„Element strategii bezpieczeństwa narodowego lub międzynarodowego, określający sposób, w jaki należy rozwijać i wykorzystywać potencjał militarny dla osiągnięcia celów państwa lub grupy państw. To teoria i praktyka przygotowania i wykorzystania potencjału wojskowego w walce zbrojnej, prowadzonej w skali wojny, dla osiągnięcia założonych celów militarnych „

O oto jak to przekładam na rozumienie strategi SEO: jest to sposób, w jaki używamy dostępnych narzędzi i technik, aby dzięki małym zwycięstwom wygrać całą wojnę ,czyli zrealizować założone cele biznesowe na stronie. Takie rozumienie strategii SEO implikuje fakt, że strategia dla każdej strony będzie inna, bo też każda strona ma inne cele biznesowe. Dla części to będzie ruch, dla innych sprzedaż a dla kolejnych zwiększenie świadomości marki.

Zasady SEO

Jakie są zasady SEO ? Moglibyśmy do tematu podejść sztampowo, wymieniając: Odpowiednie słowa kluczowe, Dobrze dobrany tytuł, Meta description, Angażujące treści, Właściwe linkowanie wewnętrzne, Dobrze dobrane linkowanie.

Ja natomiast podszedłbym do tematu nieco inaczej: Główna zasada SEO: Słuchaj, czego Google chce i dostosuj się do tego, a jak nie chcesz, to rób to mądrze i odpowiedzialnie.

Jakie są efekty SEO?

Jakie SEO może zapewnić efekty ? Tak jak wspominaliśmy, wiążą się one z wypełnieniem celów SEO i są nimi zwiększenie ruchu na stronie. Dzięki dobrze dobranym treściom możemy liczyć na zaangażowanie użytkownika na stronie a tym samym większą sprzedaż.

Jakie są korzyści z SEO ?

Dobrze wykonane SEO tworzy solidny fundament, na którym możemy dokładać kolejne elementy budujące ruch na naszej stronie. Dodatkowo zapewnia ono: zwiększenie wiarygodności strony przez większą ekspozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Działania SEO ?

Jakie działania SEO możemy podjąć, aby zwiększyć widoczność naszej strony ? Pod spodem wymieniam najczęstsze z nich. Dodam tylko, że najlepszy typ działań SEO to taki który zakłada kompleksowe podejście do tematu i wykonanie wszystkich niezbędnych działań. Tylko wtedy ich synergia zapewni sukces

Audyty SEO

Aby zdiagnozować, jakie działania będziemy musieli wykonać, trzeba wykonać niezbędny audyt strony. Z reguły dzieli się on na:

  • Audyt SEO – badanie strony pod kątem SEO błędów technicznych na stronie
  • Audyt UX – badanie strony pod kątem zwiększenia tzw. User experience [doświadczeń użytkownika]
  • Audyt SEO Konkurencji – wskazuje słabe i mocne strony konkurencji, pozwalając dopasować strategię biznesową do strony
  • Audyt Google Analyticsa – analiza ruchu i zachowań użytkownika na stronie
  • Audyt Linków – Audyt Linków przyłączonych do strony

Optymalizacja SEO

Jest to wdrożenie w życie zaleceń Audytu SEO i innych wykonanych na stronie badań. Bardzo często istnieje duża liczbowa przepaść pomiędzy liczbą firm, które zlecają audyty a tymi, które sprawnie je wdrażają. Nieraz ciągnie się to miesiącami lub – co gorsza – część zaleceń nie jest wdrażana, gdyż…okazało się, że nie pasuje to właścicielowi strony. Sprawne wdrożenia optymalizacyjne zapewniają szybkie wyniki ,więc należy o nie dbać.

Link Building SEO

O zakamarkach link buildingu pisałem już w moim wpisie o Link Buildingu. Aby się nie powtarzać, wspomnę tu tylko o nieomawianych w tamtej części aspektach Link Buildingu, które warto znać.

Co to są precle SEO?

Potoczne precle SEO to nic innego jak Pressel Page, czyli tematyczne strony, które umożliwiają osadzenie tam naszego artykułu wraz z odnośnikiem. W Polsce precle SEO kojarzą się z ich niską formą, czyli spamerskimi blogami z niskiej jakości treścią często bardzo krótką. Ale nie przekreślajmy precli…zdarzają się przecież strony, które trzymają wysoki poziom co do jakości i ilości dostarczanego tekstu. Jakby nie wyglądały, jeśli strona otwarcie umożliwia osadzenie tam naszego artykułu wraz z linkiem, z pewnością nie będzie to dobry link.

Zaplecze SEO – Budowa zaplecza SEO

Zaplecze SEO to zespół domen utrzymywanych przez firmę pozycjonującą, na których umieszczane są artykuły wraz z linkiem pozycjonującym. Oczywiście jest to praktyka w oczach Google’a nielegalna i często po wytropieniu danego zaplecza jest ono w całości banowane, czyli usuwane z indeksu Google’a. Niemniej trzeba zauważyć, że odpowiednio używana technika budowania zaplecza SEO wciąż działa, zwłaszcza jeśli osadzone jest ono na starych domenach z historią, a same portale trzymają wysoki poziom. Przy takim prowadzeniu ciężko odróżnić zaplecze SEO on normalnych stron.

Co to jest analiza SEO

Jest to część składową Audytu SEO. Podczas analizy pod lupę brane są kolejne elementy SEO na stronie i poza nią.

Co to są SEO raporty ?

Efektem prac audytorskich na stronie są raporty. Przyjmują one postać nierzadko bardzo rozbudowanych dokumentów rzędu kilkudziesięciu stron. SEO raporty to także comiesięczne dokumenty, jakie agencja SEO wysyła do swoich klientów, raportując im swoje działania oraz obecny stan witryny pod kątem seo

SEO pod Wordpresa

Czy SEO pod Wordpresa różni się czymś od SEO dla innych stron. Nie. Trzeba przyznać, że zyskało ono popularność z prostego powodu: liczba osób używających wordpresa. Dzięki tej liczbie zrobił się duży rynek na wszelkiego rodzaju ułatwienia jak wtyczki SEO np. Yoast SEO. Umożliwia to osobom początkującym ułatwienie sobie pracy na początku.

Branża SEO

Jest to bardzo specyficzna branża i w szybkim tempie ewoluuje. W zależności od kraju różni się poziom, na jakim jest cała branża oraz przyjęte praktyki „pozycjonowania klientów”. Branża podmiotów działających na rynku różnicuje się w zależności od
wielkości — od dużych agencji do samodzielnych freelancerów

  • Kompleksowością usług — od dużych firm, które ogarniają całe Seo aż do firm, które specjalizują się tylko w wąskim zakresie, bo produkcja contentu, audyty techniczne albo link building.
  • Poziomu wiedzy i doświadczenia — od ekspertów w swoim fachu do samozwańczych pozycjonerów, którzy zwą tak siebie po przeczytaniu jednego tutoriala.

Główny problem, przed jakim stają firmy wybierające podmiot odpowiedzialny za ich SEO to dokonanie właściwego wyboru. Przez to, że istnieje mało certyfikatów potwierdzających znajomość SEO możliwości manipulacji i nadmuchiwanego PR są olbrzymie. Ładnie zrobiona strona z dedykowaną grafiką, dobre pozycje i już firma SEO wygląda na profesjonalną, a wcale taka być nie musi.

Co więcej, standardy działań SEO różnią się też między sobą i tu znowu biedna firma szukająca SEO ma problem. Bo jak to sprawdzić, czy ktoś robi dobre SEO, czy nie ?
Z pomocą przychodzi system poleceń, działający od początku świata. Ufamy poleceniom osób, którym ufamy (działa to, jak Page Rank w Googlu) z tej racji szybciej znajdziemy firmę, która nie marnotrawi naszych pieniędzy bez większych rezultatów.

Z racji tego, że temat jest nośny i leży na sercu wielu firmom przygotowuję właśnie osobny artykuł pod tytułem „Jak wybrać dobrą Firmę SEO?”

Co to jest Agencja SEO ?

To firma, która zajmuje się realizowaniem zadań SEO SEM dla swoich klientów. Polskie agencje SEO działają na różnym wymiarze.

  • Stacjonarnie — wszyscy pracownicy agencji znajdują się w jednym budynku.
    Zdalnie — pracownicy wykonują swoją pracę, skąd chcą, ale ich praca jest nadzorowana i przebiega wg określonych reguł.
  • Na żądanie — jest jedna osoba o dużych umiejętnościach, która stanowi trzon firmy i w zależności od projektu dobiera sobie współpracowników do każdego projektu.
    Czy są jakieś zalety jednej formy nad drugą ? Nie ma. I tak na końcu wszystko zależy od tego, gdzie trafimy. Znana firma z dużym biurem i dobrym PR to nie zawsze najlepszy wybór. W zależności od budżetu, jaki zostawiamy, trafiamy w takiej firmie do dedykowanych segmentów jakości opieki nad nami. Dodatkowo zdarza się w takich agencjach, że przy dużej liczbie klientów jedna osoba zajmująca się SEO obsługuje nas i 25 innych firm. Jakość obsługi i poziomu SEO w takim wypadku pozostawia wiele do życzenia.

SEO cennik

Jak różni się cennik SEO, w zależności od tego, gdzie trafimy. Może on różnić się diametralnie i być wyliczany na podstawie różnych danych. Oto kilka przykładów rozliczeń za usługi SEO

  • Rozliczanie za zajmowane pozycje — to już przeszłość biorąc pod uwagę dedykowane wyniki wyszukiwania zmieniające się w zależności od miejsca odpytywania czy historii konta, z jakiego odpytuje.
  • Rozliczanie za ruch na stronie
  • Rozliczanie za wykonane działania
  • Rozliczanie za czas
  • Miks powyższych

W zależności od wariantu cennik SEO potrafi przybrać różne formy.
Bez względu na to, w jakim modelu nasza strona będzie rozliczana, ważne jest, aby Agencja co miesiąc wysyłała raporty klientowi, co dokładnie zrobiła na stronie. Dzięki temu wiemy, za co płacimy. Z takich raportów możemy się dowiedzieć, że Agencja SEO w budżecie 5 000 zł przyłączyła nam 5 linków o wartości 200 zł i napisała 5 tekstów o wartości 500 zł. Z taką wiedzą możemy decydować czy to nam się kalkuluje. A bez niej ? Pozostaje nam liczyć na zapewnienia Agencji, że wszystko idzie do góry 🙂

Praca SEO

Praca w SEO to bardzo dynamiczny zawód. Szybko się zmienia i wymaga ciągłej nauki. Jeśli myślisz o pracy w SEO, powinieneś spełniać następujące warunki:

  • Szybko się uczysz i nabywasz wiedzę o nowych narzędziach / technikach.
  • Jesteś odporny na stres — Serio!
  • Potrafisz szybko adaptować się do nowych warunków.

Jeśli marzysz o posadzie Head of SEO w danej firmie, powinieneś dodatkowo.

  • Mieć talenty interpersonalne.
  • Potrafić zarządzać zespołem i rozliczać go z zadań
  • Mieć jeszcze większą odporność na stres — to już poziom master, na którym już mało co Cię rusza, a po 17stej potrafisz zająć się ze stoickim spokojem uprawą grządek.
    SEO zarobki

Obecnie jest bardzo duże zapotrzebowanie na ludzi zajmujących się SEO. Zarobki kształtują się w przypadku junior SEO pracownika na poziomie 2-3 tysięcy złotych netto do head of SEO na poziomie 17-20 tys. złotych na miesiąc netto.

Dodatkowo obecnie praca w SEO zaczęła się bardzo różnicować. Oto niektóre przykłady zawodów, w których możemy działać w branży SEO.

  • Link Builder — osoba odpowiedzialna za przyłączanie linków
  • Content Manager — odpowiadamy za tworzenie i dystrybucję artykułów.
  • Audytor techniczny — prowadzimy audyty stron klientów.

W wypadku pracy w SEO ścieżka kariery jest bardzo dynamiczna i w 5 lat z powodzeniem można przeskoczyć od juniora SEO aż do Head of SEO. Oczywiście tylko w wypadku, jeśli sprawnie zarządzamy naszą karierą, a nie dajemy się sprowadzić do roli prostego wykonawcy jednego zadania.

Co to są usługi SEO ?

To swoiste menu każdej agencji. W zależności, na czym nam zależy, jeśli chodzi o naszą witrynę, Agencja SEO dobiera pod to dedykowane usługi np. audyt stron i link building.

Kto to jest specjalista SEO?

Z racji tego, że nie ma zewnętrznych niezależnych systemów certyfikujących, specjalistą SEO jest ten, kto powie ,że nim jest. Nie bójmy się prowadzić szczegółowych audytów takich osób, zanim podejmiemy z nimi współpracę.

Szkolenia SEO

Jeśli chodzi o teoretyczną część SEO, to jesteśmy się w stanie jej nauczyć z dobrze wybranych blogów. Większy problem stanowi jednak selekcja tych blogów, jak i innych materiałów, gdyż poziom prezentowany na nich czasami jest skrajnie różny. Dobrą praktyką na początek jest uczestnictwo w szkoleniu SEO u praktyka z wieloletnim doświadczeniem, który podzieli się z nami swoją wiedzą. Ten zabieg potrafi nam skrócić błądzenie i przenosi nas na całkowicie inny poziom startu.

SEO dla początkujących

Osoba, która jest zainteresowana poznaniem SEO, powinna w pierwszej kolejności opanować wszystkie terminy SEO, opanować teoretycznie optymalizację stron wg zaleceń audytu stron oraz mieć pojęcie o technikach link buildingu. Po takim suchym przygotowaniu jest czas na pierwsze kroki w agencji jako stażysta a później junior SEO specjalista. Dodatkowo można próbować sił w swoich projektach — taki rodzaj nauki bardzo szybko gruntuje nam nabytą wiedzą teoretyczną.

SEO poradnik

W świecie SEO najlepszymi SEO poradnikami są blogi eksperckie. Jeśli uda nam się zidentyfikować już takie blogi stanowią one nieocenione źródło informacji. Dodatkowo autorzy blogów z chęcią dzielą się swoją wiedzą w komentarzach pod artykułami. Potrafi to znacznie przyspieszyć proces nauki.
SEO książka
Oczywiście są dostępne książki SEO. Jedyny problem z nimi jest taki, że bardzo szybko się dezaktualizują. Dodatkowo dużo jest tam zbędnych treści. Jak wspominałem, blogi stanowią skondensowaną formę podającą materiał do przyswojenia w bardziej strawnej formie. Nie znaczy to, że zniechęcam od książek SEO. Jak najbardziej można je czytać, trzeba tylko pilnować 2 faktów: czy jest to książka aktualna, plus badania czym dokładnie zajmuje się jej autor. Najlepsze są w tym wypadku książki od praktyków.

E-commerce SEO

SEO dla E Commerce — sklepów internetowych to najszybciej w Polsce rozwijająca się gałąź SEO. Biorąc pod uwagę szybki rozwój samego E-commerce w Polsce, nie dziwi fakt,że specjaliści od optymalizacji i pozycjonowania sklepów internetowych są coraz częściej poszukiwani. Wynika to z faktu, że często właściciele sklepów dysponują znacznymi środkami, które chcą przeznaczyć na reklamę sklepu, co otwiera wiele drzwi na dobre i duże SEO dla danego sklepu.

Teksty SEO

Teksty to nieodłączna część SEO. Pełnią one funkcję komunikacyjną klientom, a także pozwalają Google zrozumieć, o czym jest nasza strona i na jakich frazach powinna się ona znaleźć w naturalnych wynikach wyszukiwania. Teksty SEO różnią się od normalnych tekstów tym, że są dostosowane pod wyszukiwarkę tzn. zredagowane zgodnie z najnowszymi wytycznymi danej wyszukiwarki.
Jak pisać teksty SEO
Aby pisać dobre teksty SEO, musimy znać wytyczne wyszukiwarki wobec tekstów. Aby teksty dobrze tankowały w Google:

  • muszą posiadać topical authority – przydzielane tym tekstom, które w sposób kompleksowy omawiają dany temat.
  • muszą być przemyślane pod kątem odpowiednich słów kluczowych.
  • muszą posiadać odpowiednie nasączenie słowami zależnymi.
  • muszą być zredagowane wg odpowiedniej strukturze.

Najlepiej, jeśli posiadają też.

  • zdjęcia obrazujące dany temat
  • inne multimedia np. videa
  • odpowiednie formatowanie pod wrażenia czytającego

SEO copywriting

Jest to dokładnie pisanie tekstów wg zaleceń Googla oraz znajomości jak powinny wyglądać dobre teksty SEO. Dobry copywriter dzięki swoim tekstom na zaufanej domenie potrafi przynieść większą widoczność dla konkretnej domeny. SEO Copywriter wie też, na jakim etapie lejka sprzedażowego przychodzi klient i potrafi swoje teksty marketingowe skonstruować tak, by przepychamy go do kolejnych etapów lejka aż do sprzedaży.

Festiwale SEO

Ostatnie lata w Polsce to prawdziwy wysyp Konferencjo Marketingowych SEO SEM. Wiąże się to bezpośrednio z podniesieniem świadomości specjalistów SEO oraz Agencji SEO, oraz zmianie kultury robienia SEO dla domeny. To właśnie stworzyło dobry grunt pod szkolenia nowych umiejętności oraz powstawania nowych narzędzi.
Oto niektóre z polskich konferencjo SEO:

  • Silesia SEM – „To najważniejsza i największa konferencja w branży SEO. Prelegenci pokazują interesujące studia przypadków, wymieniają się nowościami w marketingu w Google oraz można tu spotkać kilkaset osób, które także interesują się tym tematem.”
  • SEM KRKSemKRK to wyjątkowy barcamp o szerokiej tematyce marketingu w wyszukiwarkach oraz analityki”
  • Kolbuszowa 2.0 – Konferencja marketingowa mająca za cel „zgłębienie tajemnic świata marketingu internetowego. „

Blogi SEO

Zmiana kultury SEO w Polsce oraz stabilny rozwój tej branży w naszym kraju jak już wspominałem, otworzył drogę do znacznego wzrostu branży SEO w Polsce. Biorąc pod uwagę fakt, jak szybko SEO wiedza się dezaktualizuje, blogi SEO okazały się idealnym narzędziem do przekazywania wiedzy SEO w praktyczny i aktualny sposób. Dodatkowo umożliwiają one też kontakt z autorami bloga, co potrafi być nieocenionym źródłem rozwoju dla osób początkujących.
Oto polecane przeze mnie polskie blogi:

  • Planeta SEO nie jest ona blogiem, lecz agregatem blogów SEO SEM. Z tej racji warto ją znać, jeśli chcemy mieć szybki dostęp do nowych treści, a nie mamy podpiętych jeszcze nasłuchów pod postacią np. Brand24 czy SentiOne
  • Blog Zgreda — jeden z najstarszych blogów w Polskiej SEO blogosferze aktywny do dziś. Zgred łączy w nim pełną pasji wnikliwość oraz dającą się lubić zawadiacką prostolinijność.
  • Blog Szymona Słowika — Szymon pisze swojego bloga od 2014 roku, obdarzając swoich czytelników 1-2 postami w miesiącu. Blog ceniony za podnoszenie ważkich w polskiej branży SEO tematów, które analizuje z dużą wnikliwością.
  • Blog SilesiaSEM Artura Strzeleckiego — Prawdziwy czołg, jeśli chodzi o blogowanie. Pierwsze wpisy odnalazłem na stronie https://www.silesiasem.pl/page/83 i opatrzone są datą 2009 roku.
  • Blog Lexy — weteranka polskiego SEO blogowania, której pierwsze posty powstały w 2006 roku. Blogowała jeszcze za czasów, gdy to było modne, a na pewno nie zajmował się tym wtedy żadna kobieta. Biorąc to pod uwagę, można powiedzieć pionierka polskiego seo blogowania.
  • Blog Sebastiana Miśniakiewicza — weteran Polskiej SEO blogosfery piszący nieprzerwanie od 2010 roku. Sebastian w kręgach SEO zasłynął przede wszystkim nadzwyczajną aktywnością w forum wsparcia Google’a dla webmasterów.

 

Narzędzia SEO

W świecie SEO bez dobrych narzędzi ani rusz. jednak nie one stanowią o sukcesie danego specjalisty SEO. Jeszcze bardziej niż te narzędzia przydaje się.mózg. Tak, ciężko uwierzyć, ale tak jest. Zdolność krytycznego logicznego myślenia, łączenia faktów oraz kreatywność to umiejętności, które są wymagane, aby którekolwiek z poniższych narzędzi SEO obsługiwać.

Pod spodem często używane narzędzia SEO. Ale pamiętajmy, jak już mówiłem bez sprawnego używania mózgu, dostaniemy tylko bezużyteczne informacje, których nie wykorzystamy.

Notka: każde z narzędzi opisane jest cytatem z meta-description danego narzędzia znalezionego w Google. Jeśli któryś z twórców narzędzia sobie tego nie życzy, tekst zostanie zredagowany. Przy okazji sprawdzamy, które narzędzi zadbało o dobrze sformatowane meta-description.

Narzędzia ułożone alfabetycznie

  • Ahrefs – „Ahrefs pomaga Ci dowiedzieć się dlaczego Twoi konkurenci rankują tak wysoko i co musisz zrobić, aby ich przeskoczyć. Rozpocznij 7-dniowy okres próbny”
  • Answer the public – “Find out what questions and queries your consumers have by getting a free report of what they’re searching for in Google.”
  • Brand24 – “Brand24 to profesjonalne narzędzie monitoringu Internetu i mediów społecznościowych.”
  • Buzzsumo – “Run a search to quickly discover content ideas, uncover platform insights, identify passionate influencers and more. Start your free trial now!”
  • Clusteric – “Clusteric rozwiązuje najczęstsze problemy związane z ruchem organicznym i poprawia strategię “nie tylko white hat seo” dla małych firm i przedsiębiorstw.”
  • Google Analytics – Narzędzie analityczne od Google’a
  • Google Search Console – Narzędzie od Google;a dla webmasterów stron
  • Keawordtool – “Keyword Tool is #1 (FREE) alternative to Google Ads Keyword Planner for SEO & PPC keyword research Generate 1000s long-tail keywords in seconds”
  • LSI Keywords – “LSI Keyword Generator: Generate semantic, long-tail, and LSI keywords for free. Use our keyword tool for SEO & PPC keyword research, on-page optimization”
  • Landingi – “Skorzystaj z Landingi– najpopularniejszej w Polsce platformy, dzięki której możesz budować i optymalizować landing page, bez pomocy programisty!
  • MajesticSEO – “Established 2004. Majestic is the home of Trust Flow and Citation Flow. Industry leading data for digital PR, Search Marketing, SEO, Link Audit and Domain .
  • PageSpeed – Narzędzie Google’a do mierzenia prędkości naszej strony
  • Planer Słów Kluczowych – Narzędzie Google’a do znajdowania nowych słów kluczowych
  • SEO Spyglass – “SEO Spyglass: website backlink checker tool & link popularity checker. SEO Spyglass is a very effective website link checker tool. It helps in discovering
  • Screaming Frog – “Screaming Frog are an innovative search engine marketing agency offering search engine optimisation (SEO) and pay-per-click (PPC) advertising services.
  • Semrush – “SEMrush offers solutions for SEO, PPC, content, social media and competitive research. Trusted by over 4000000 marketers worldwide.
  • Semstorm – “W SEMSTORM zobaczysz frazy dostosowane do odpowiedniego źrodła. Niezależnie czy tworzysz filmy, opisujesz produkt, czy tworzysz artykuł – zobaczysz …
  • Senuto – “Senuto to platforma do planowania, monitorowania i optymalizacji marketingu w Google. Dołącz do ponad 5500 ekspertów i usprawnij swoje działania SEO!
  • SeoQuake – “SEOquake is a free plugin for browsers that provides you with key SEO metrics for a specific page, along with other useful tools such as SEO Audit and many …
  • Similarweb – “Grow your market share and website traffic with SimilarWeb’s digital market intelligence platform. Compare any website traffic statistics & analytics.
  • Sitebulb – “Sitebulb is an extremely powerful website crawler with the world’s most insightful reporting system, winner of 'Best Search Software Tool’ at the 2018 UK Search
  • Stat4Seo – “System Monitorowania Pozycji, Stat4Seo jest to narzędzie służące do monitorowania … www.google.pl; www.google.com; www.google.co.uk; www.google.de .
  • SurferSEO – “Make your SEO easier, faster, and more effective than ever. Use our data-driven, real-time guidelines to rank in search engines. Sign up now!
  • Trendy Google – Narzędzie Google’a do badania trendów zapytań w wyszukiwarce
  • Übersuggest – “Ubersuggest helps you generate keyword ideas for your content marketing strategy and production. With Ubersuggest’s free keyword tool, generate an unlimited ..
  • Yoast SEO – “Yoast SEO has helped millions of websites worldwide to rank higher in search engines. This WordPress SEO plugin helps you with your search 

PRO TIPS: Czy to jest duplikat treści ? Nie. Google nie ma nic przeciwko cytowaniu oraz takim układaniu już istniejących informacji, by dawały dodatkową wartość dla czytającego.

Podsumowanie

Bez względu na to, czy przeczytałeś cały tekst, czy tylko go przeskanowałem, powinieneś zauważyć, że SEO to mnogość wielu elementów, które w tym artykule tylko poruszyłem. O każdym z nich można by napisać osobny artykuł. Czy SEO jest trudne? To zależy. Podstawowa trudność polega tu na sprawnym łączeniu wielu elementów między sobą i dostępie do sprawdzonych i aktualnych informacji. Moim zdaniem jest wysoka ściana przed początkującymi, którzy chcą robić to dobrze, ale po jej pokonaniu SEO okazuje się proste. Niewielu jednak tę ścianę przechodzi 🙂

Przydatne Linki:

Nauka SEO

3 KOMENTARZE

  1. Hej.
    Dzięki seo-symesie za podniesienie ważnej kwestii
    Tak zgadza się.
    Robienie canonicala jest zasadne, ale to przy obszernym kopiowaniu.
    Swego czasu Matt Cuts mówił, że liczy się tu rozsądek.
    W tym wypadku kopiowane było po 1dnym zdaniu z każdego serwisu, więc przyjąłem, że to jest „rozsądne”
    Tym bardziej że pojawiło się to w kontekście bogatego opisu, czyli jest jakaś wartość dodana dla Google’a.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Please enter your comment!
Please enter your name here