Linkowanie wewnętrzne – Poziom Zaawansowany

Linkowanie wewnętrzne

Zdobywanie dobrych linków do strony to drogie zadanie. Warto więc zainwestować swój czas na zrewidowanie architektury naszej strony i linkowania wewnętrznego. Dzięki temu będziesz mógł wykorzystać w pełni moc linków zewnętrznych. Zwiększy się widoczność Twojej strony oraz konwersje na niej.

Do zajęcia się linkowaniem wewnętrznym zachęca również Google. John Mouller podczas kwietniowej sesji Google Webmaster Central powiedział:

“The context we pick up from internal linking is really important to us… with that kind of anchor text, that text around the links. That’s really important to us.”

Spis treści

Dlaczego trzeba być ekspertem w linkowaniu wewnętrznym?

W podstawowym modelu SEO opiera się na

  • dobrych jakościowych tekstach
  • dobrych jakościowych linkach
  • właściwej architekturze strony i linkowaniu wewnętrznym

Zaniedbując którykolwiek z tych elementów, będziesz musiał wzmocnić pozostałe, a i tak efekt nie będzie taki sam, jak synergia dobrze zrobionych 3 czynników.

Linkowanie wewnętrzne podnosi pozycje skutecznie, a gdy jest wspomagane przez 2 dodatkowe filary, wchodzi w nowy wymiar.

Podobnie jak wiele czynników SEO, wewnętrzne linkowanie ma podwójny wpływ na twoją stronę. Z jednej strony wpływa na wskaźniki zaangażowania użytkowników, w tym czas spędzony w witrynie, liczbę odsłon na sesję i współczynnik konwersji. Z drugiej strony jest to znaczący czynnik rankingowy, który może zwiększyć twoją pozycję w SERPach i przynieść dodatkowy ruch organiczny.

Jeden z lepszych przykładów wewnętrznego linkowania można znaleźć w Wikipedii. Do każdego wpisu na Wikipedii prowadzą dziesiątki wewnętrznych linków z innych podstron. To pomaga Google i innym wyszukiwarkom zrozumieć, o czym są inne strony.

Linkowanie wewnętrzne założenia wstępne

Zanim zajmiemy się technikami, trzeba, abyś pamiętał, o następujących rzeczach:

  • Linkowanie wewnętrzne bierze w tym samym czasie interesy użytkownika i Google’a i jest ich wypadkową. Zupełnie inaczej wyglądałyby serwisy projektowane tylko pod człowieka albo tylko pod roboty Google;a
  • Liczbą linków wewnętrznych oraz ich jakością dajemy wskazówkę algorytmom Google’a, że dana podstrona jest dla nas ważna i powinna dostać więcej mocy, tematyczności , pozycji, ruchu. Może się zdarzyć, że Google uwzględni tę wskazówkę.
  • Linkowaniem wewnętrznym przekazujemy „moc” do linkowanych części, więc robimy to świadomie. Tyczy się to również zasobów architektury strony generowanych automatycznie np menu z listą wszystkich kategorii. Nie ma problemu w tym, by tylko niektóre z nich uczynić widocznym dla Google’a

W czym pomaga Linkowanie wewnętrzne?

Aby mieć chęć na poświęcanie godzin nad nauką linkowania wewnętrznego, musisz być do niego całkowicie przekonanym. Nic tak nie przekonuje, jak twarde fakty. Oto tematy, w których pomoże Ci linkowanie wewnętrzne

Lepsza indeksacja strony

Optymalizacja indeksowania opisuje wszystkie techniki stosowane w witrynie w celu umożliwienia dostępu botom wyszukiwarek.
Eksploracja Twojej witryny pozwala botowi przechowywać twoje adresy URL, analizować je i określać, czy „zasługują one” na indeksowanie, a tym samym prezentowanie użytkownikom danego wyszukiwania.

Biorąc pod uwagę zjawisko Crawl Budgetu dla każdej strony, robot Google’a wchodząc na naszą stronę, ma ograniczone zasoby, jeśli chodzi o możliwe ruchy na stronie. Z tego też faktu trzeba mu sprawę ułatwić, czyniąc wszystkie elementy osiągalnymi. Dzięki temu indeksowanie podstrony będzie „tańsze” biorąc pod uwagę budżet wyszukiwań.

Im nasza strona będzie bardziej popularna, będzie miałką unikalną treść, będzie wysoko w wynikach wyszukiwania oraz będzie miała regularnie dostarczane treści, tym większy Crawl Budget będzie posiadać.

Jeśli interesuje Cię zagadnienie Crawl Budgetu, przeczytaj ten artykuł:

https://www.oncrawl.com/technical-seo/how-to-optimize-your-crawl-budget/

Bardzo ciekawy temat, poruszę go w jednym z następnych artykułów.

Pomocne elementy wspomagające indeksowanie dobrze opisał Zgred w swoim wpisie:

https://www.zgred.pl/blog/linkowanie-wewnetrzne-jako-element-strategii-seo/

Indeksowanie podstronO dodatkowych czynnikach wpływających na brak dobrej indeksacji możesz poczytać tu: https://moz.com/learn/seo/internal-link

Dla mniej wtajemniczonych pod spodem krótka prezentacja jak działa Google, szczególnie pod kątem odkrywają nowych zasobów i ich klasyfikacji:

Pomoc w pozycjonowaniu strony

Dzięki wzajemnemu linkowaniu pomiędzy stroną główną, kategoriami i podstronami jesteś w stanie:

  • nadawać tematyczność podstronom linkując do nich z odpowiednim anchorem z podstron o podobnej tematyce. Odnajdziemy je łatwo, wykorzystując operator Google;a site:twojadomena.pl [fraza kluczowa]. W odpowiedzi dostaniemy listę podstron, które Google wybrało jako odpowiadające najbardziej Twojemu słowu kluczowemu.
  • wskazywać które podstrony są dla Ciebie ważne. Google mówi wprost, że ilość linków do podstrony jest dla nich sygnałem co do znaczenia podstron na domenie
  • zapobiegać kanibalizacji fraz, czyli procederu wyskakiwaniu w Google pod konkretnym zapytaniem kilku wymieniających się ze sobą podstron
  • doprowadzać moc do podstron, na których Ci zależy, linkując do nich z podstron z dużą widocznością i dobrze podlinkowanych
  • wyciągać podstrony z niebytu poza indeksem Google’a
  • wskazywać na podstrony zakopane głęboko w strukturze strony

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu wskażesz Googleowi pożądana dla Ciebie hierarchię informacji przez budowanie wzajemnych połączeń pomiędzy podstronami/kategoriami/stroną główną.

Pomoc w tworzeniu silosów / klastrów

Liczne doświadczani wielu osób wskazują, że najlepiej swoje treści grupować w grupy tematyczne zwane silosami. Składają się na nie: kategorie, podkategorie, podstrony. W tym wydaniu linkują one wzajemnie między sobą w różnych kombinacjach. Jest tylko jedna reguła: linkujemy tylko wewnątrz jednego silosa. Jest to na dużą skalę wykorzystywane w eccomerce gdzie linkowanie między kategorią / podkategorią a produktami sprawdza się dobrze. Pomaga nam to w budowaniu topical authority, gdyż opisywaną treść możemy wzbogacić i rozszerzyć linkując do innych artykułów na naszej stronie w tym konkretnym silosie.

Jest to rozległy temat  i wiąże się on bezpośrednio z Architekturą Strony. Będę ją dokładnie opisywał w kolejnym wpisie, stąd wszelkie zagadnienia związane z tym tematem będę poruszane właśnie tam.

Poniższe wideo wyjaśnia, dlaczego warto klastrować nasze artykuły:

Dla zainteresowanych rozszerzeniem wiedzy, odsyłam do wpisu Bruce’a Clay’a

SEO Siloing: How to build a website silo architecture

Pomoc w zmniejszeniu liczby odrzuceń i zwiększeniu Dwell Time

Linkowanie wewnętrzne pomaga w zmniejszeniu liczby odrzuceń na stronie dzięki linkowaniu dodatkowych podstrony z podobnymi lub komplementarnymi produktami / artykułami. Podobną funkcję pełni również menu okruszkowe.

Dzięki tym linkom podnosi się czas spędzany przez użytkownika na stronie oraz całościowa liczba podstron, które odwiedził.

Pomoc w podniesieniu konwersji

Dzięki linkom do innych powiązanych kategorii i produktów znacząco podnosimy swoje szanse na dodatkowe konwersje na stronie. Dodatkowo dzięki linkowaniu wewnętrznemu możemy kierować użytkownika po kolejnych podstronach prowadzących do konwersji i sprzedaży. Jest to nieocenione narzędzie w przesuwaniu użytkownika do kolejnych poziomów w lejku sprzedażowym.

Pomoc w wyciąganiu z zapomnienia starszych wpisów

Przydatna zwłaszcza na blogach gdzie treść nawet po latach pozostaje aktualna. W takim wypadku z każdym nowym wpisem rozszerzamy wiedzę na nim o kolejne materiały znajdujące się na starszych podstronach.

Pomoc użytkownikowi w nawigacji po stronie

Ważna dla każdego rodzaju stron. Szczególnie ważne dla dużych serwisów z wieloma treściami. Dobre budowanie linków wewnątrz wpisów i kategorii pomaga użytkownikowi rozszerzyć i pogłębić eksplorowana wiedzę. Oczywiście jest to też pomoc dla robotów Google’a w sprawnym parsowaniu naszych zasobów na stronie i lepszym ich powiązaniu.

Pomoc w rozprowadzeniu mocy domeny po podstronach

Link Juice, czyli polski „Sok z linków” zawiera wiele elementów, głównie są to: wartość podstrony, jej wiarygodność, trafność tematu i autorytatywność podstrony. Link Juice może być przenoszony pomiędzy podstronami za pomocą linkowania wewnętrznego.

Obecność Link Juice na stronie to jeden z czynników, jaki brany jest pod uwagę przez wyszukiwarki podczas ustalania pozycjo podstrony w wynikach wyszukiwania.

Rozumienie tego pojęcia przydaje się, szczególnie gdy świadomie chcemy przelać trochę „soku” z dobrze prosperującej w Google strony na nową lub niedowartościowaną podstronę.

Nie wszystkie zasoby na naszej domenie mają szansę zdobyć linka naturalnie. Teksty blogowe, rankingi, kalkulatory,narzędzia – tu łatwo o naturalne linki. Natomiast zdobycie obdarowanego linka do karty produktu to już nie lada wyzwanie. I właśnie po to jest linkowanie wewnętrzne, by przelewać moc z podstron, które tych linków mają więcej.

Pomoc w ustalaniu Topical Authotity na poziomie domeny / wpisu

Co to jest Topical authority? Jest to ustalona autorytatywność w danej branży w przeciwieństwie do bycia autorytetem tylko w danym pojedynczym temacie.

Osoby zainteresowane zrozumieniem jak to dokładnie działa odsyłam do 2 bardzo dobrych wpisów:

https://www.nichepursuits.com/topical-authority-seo/

https://www.nichepursuits.com/internal-linking-best-practices/

Linkowanie wewnętrzne umożliwi Ci ustabilizowanie Topical Authority na poziomie domeny czy wpisu, gdyż połączy ze sobą powiązane, komplementarne, rozszerzające temat zasoby na stronie miedzy sobą albo do danego wpisu.

Dzięki posiadanemu Topical Authority podstrony będą osiągały lepszą widoczność w Google. Widać to bardzo ładnie na domenach poświęconych jednemu tematowi np. hodowli koni szetlandzkich i jak szybko nowe wpisy osiągają dobre pozycje. Przeciwieństwem tego jest domena, która jest o np. kwiatach i zamieściła wpis o koniach szetlandzkich. Mimo iż jest on bardzo dobrej jakości, nie zdobędzie pożądanego ruchu, gdyż brak mu właśnie Topical Authority.  Jest to temat rozległy i bardzo wciągający. Na pewno poświecę mu dedykowany wpis, gdyż łączy się z technikami osiągania szybko dużego ruchu w Google.

Pomoc Google zrozumieć, o czym jest linkowana podstrona

Mówiłem już o tym na początku:

“The context we pick up from internal linking is really important to us… with that kind of anchor text, that text around the links. That’s really important to us.”

Dzięki linkowaniu wewnętrznemu nie tylko wskazujemy które podstrony są dla nas ważne, ale też pokazujemy, o czym jest dana podstrona. Pomaga to Googlowi lepiej ją zrozumieć.

internal link anchor

Pomoc Googlowi w zrozumieniu struktury naszej strony

Starannie ułożona i przygotowana struktura strony to rzecz niezbędna. Dzięki niej mamy okazję wskazać Googlowi

  • które treści są dla nas ważne
  • których treści nie chcemy
  • jak podstrony łączą się ze sobą
  • jakie informacje przekazywane są wzajemnie pomiędzy podstronami
  • stworzyć tematyczne struktury podobnych do siebie linków

Miejsca linkowania wewnętrznego

W zależności od danej strony możemy użyć konkretnego modelu linkowania. Nie ma złotego zestawu dla wszystkich stron. Techniki podaję w formie miejsce, gdzie można zostawić linka wewnętrznego wraz z opisem jak najlepiej to miejsce wykorzystać:

Linki wewnętrzne w treści

Często spotykana technika. Umieszczamy odnośnik w treści do interesującej nas podstrony z odpowiednim anchorem. Zbyt duża ilość achnorów exact do jedenej podstrony może zaszkodzić. Z punktu widzenia UX technika jest pomocna, gdyż rozszerza dany tekst o kolejne poziomy wiedzy lub w sklepie o produkty komplementarne / podobne.

Możemy ich używać na 2 sposoby:

  • opisowy: podlinkowując część zdania / sentencje, która opisuje najlepiej, co jest pod danym linkiem [sentencja zawiera słowa kluczowe w naturalnej dla danego zdania postaci]
  • frazowy – np „pozycjonowanie stron w Krakowie” [Koniecznie w takiej formie niż pod postacią nienaturalną „pozycjonowanie kraków”

Wpisy powiązane / Popularne wpisy / Najnowsze wpisy

Jeśli korzystamy z wordpresa, to popularne miejsce skąd możemy linkować wewnętrznie. Jedna ważna rzecz: używaj rozwiązania, które umożliwia sterowanie anchorem linka wewnętrznego.

Kategorie

Dobre miejsce, by stworzyć tam bogate opisy z linkami wewnętrznymi do podkategorii czy produktów. Nie zapominaj też by w obrębie strony, linkowanie wewnętrzne kategorii czy podkategorii odbywało się też za pomocą odpowiednich anchorów.

Breadcrumbs

Przydatne z punktu widzenia UX, jak i samej wyszukiwarki. Tam, gdzie to tylko możliwe powinno być wdrożone oczywiście z zaimplementowanymi fragmentami rozszerzonymi.

Menu główne

Znajduje się w większości stron, Pamiętaj, że nawet jeśli jest tworzone automatycznie, to możesz manualnie zdecydować które zasoby chcesz mieć jako linki widoczne dla Google’a, a które tylko klikane i nietraktowane jako linki.

Stronicowanie

Tak, to również linki wewnętrzne. Przydatna bardzo do:

  • zwiększania zaangażowania usera na stronie
  • sterowania przepływem mocy

W wersji podstawowej pamiętaj o Atrybucie rel=”next” i rel=”prev”

Przeczytaj koniecznie poniższy artykuł o paginacji, by poznać podstawowe smaczki związane z paginacją na stronie:

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/645/paginacja-stron-internetowych-%E2%80%94-czy-stronicowanie-wplywa-na-pozycjonowanie-stron

Linkowanie ze starszych treści

Linkujemy ze starszych treści do tych nowo dodanych. Przy tej technice trzeba pamiętać:

  • By stare treści były zaindeksowane w Google
  • By jeśli to możliwe miały ruch z Google i były podlinkowane zewnętrznie i wewnętrznie
  • By jeśli to możliwe miały podobny lub taką samą tematykę strony

Niezważanie na te punkty stawia nad w sytuacji, gdy linkujemy do nowego wpisu z podstrony, która już wypadła z indeksu Google’a i która nie ma żadnej widoczności ani podlinkowania.

Linkowanie do starszych treści

Technika pomaga utrzymać widoczność starszych treści w Google. Dodatkowo doprowadza do nich cały czas nowych czytelników, którzy wchodzą na nie przez rekomendowane polecane linki.

Technika to wyraźny sygnał dla użytkowników i Google’a, że starsze treści wciąż są żywe i aktualne.

Pomijając powyższe fakty, jest cała teoria Czynnika Świeżości  i sposobu, w jaki wpływa on na nowe i starsze podstrony

Polecam poniższy artykuł. Przedstawia on w ciekawy sposób, jak wpływanie, dzięki różnym czynnikom, na Poziom Świeżości danej podstrony, zwiększa na niej ruch.

https://moz.com/blog/google-fresh-factor-new

Linki do tagów / kategorii

W tym wypadku można linkować na jeden anchor tekst. Zdarza się to także naturalnie dzięki automatycznym linków wewnętrznym wynikającym ze struktury strony. Dzięki umiejscowieniu takich linków w tekście wskazujemy zasoby, dzięki którym użytkownik może rozszerzyć wiedzę z danego tematu, co oczywiście wydłuża czas spędzony przez niego na stronie

Linki z mapy strony

Dobra mapa html ułatwia nawigację również człowiekowi. Robotom Google potrzebna nie jest, bo crawlery doskonale sobie bez niej poradzą. Dobrze i ciekawie zbudowana mapa strony na pewno pomoże ludziom.

Linki ze stopki

Najlepiej by linki tam nie były duplikatami podlinkowanych stron z menu, bo i tak zostaną zczytane tylko te pierwsze wg zasady First Link Count.  Jeśli są, róbmy to świadomie, biorąc pod uwagę UX. Trzeba pamiętać, że linki ze stopki będą miały mniejsze znaczenie niż te z tekstu.

Sidebar

Często linki w tej sekcji tworzą się automatycznie. Jeśli dokładamy tam swoje linki, zewnętrzne zwracaj uwagę, by nie było ich za dużo, bo strona może ucierpieć przy kolejnym algorytmie. W zależności od jakości strony, linki z sidebaru mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Eccomerce – kategoria / podkategoria / produkt

Opisywałem już to wcześniej. Produkty są tu naturalnie pogrupowane w silosy [przynajmniej powinny być]. Stąd już łatwo do tworzenia bogatych opisów kategorii zawierających linki wewnętrzne po podkategorii czy konkretnych produktów. Z kolei karty produkty dają nam szerokie możliwości do linkowania powrotnego do kategorii czy podkategorii lub podstrony będącej filtrowaniem produktów po parametrze

Eccomerce – blog

Blog w sklepie internetowym to kolejny sposób na dodatkową treść, a także na rozszerzenie linkowania wewnętrznego. Zadbaj tutaj o takie elementy jak:

  • kategorie na blogu
  • wpisy w podobnej kategorii blogowej linkujące do powiązanych tematycznie produktów
  • linkowanie z anchorem brandu lub powiązanego słowa kluczowego
  • unikamy linkowania z anchorem : tutaj, czytaj dalej i inne

Eccomerce – inne możliwości

W sklepach internetowych oto kolejne miejsce, gdzie naturalnie osadzimy nasze linki wewnętrzne:

  • często kupowane
  • popularne marki
  • popularne kategorie
  • wyszukiwane produkty
  • brak dostępnych produktów
  • produkty podobne
  • produkty ostatnio oglądane
  • alternatywne menu nawigacyjne
  • zestawienia produktów typu ranking
  • zestawy produktów podzielone w kategorie typu bestseller

Rozszerzenie tych technik ładnie opisuje Katarzyna Baranowska w artykule http://katarzynabaranowska.com/optymalizacja-linkow-wewnetrznych-pod-katem-seo/

Blog firmowy

Wykorzystanie dodatkowych treści na domenie pod postacią bloga firmowego. Na blogu zakładamy podobne kategorie, jakie występują na stronie firmowej. Treści na blogu wrzucamy do konkretnych kategorii.

Gdy dochodzą treści blogowe do danej kategorii blogowej, linkujemy z nich do konkretnej kategorii strony firmowej. Jest to sytuacja nieco wyidealizowana, gdyż zawsze na danej podstronie wpisu znajdą się linki dodatkowe spoza silosa, ale mamy tu przynajmniej jakiś punkt odniesienia.

Techniki Linkowania Wewnętrznego

Miejsca linkowania wewnętrznego wskazały Ci możliwości wykorzystania linkowania wewnętrznego w różnych częściach strony. Wcześniej omówione zagadnienia związane z pytaniem „W czym linkowanie wewnętrzne może być pomocne” dało Ci pewien wgląd w możliwości linkowania. Teraz czas zająć się niektórymi technikami jako narzędzia celów, które chcemy zrealizować na domenie.

Linkowanie ze stron z wysokim ruchem na podstrony z wysoką konwersją

Technika pozwala efektywniej wykorzystać ruch na stronie. Założenie jest proste: kierowanie ruchu ze stron o wysokim ruchu a niskiej konwersji na podstrony o niskim ruchu a wysokiej konwersji.

Google Analytics pomoże nam zidentyfikować jeden i drugi typ podstron.

Pozycjonowanie dzięki linkom wewnętrznym

Linkowanie ze stron o wysokim współczynniku jakości / zaufania i widoczności w Google do tych, na które chcemy wpłynąć. Idealnie, jeśli obydwie podstrony są zgodne tematycznie. Wystarczy odszukać na naszej domenie podstronę, która jest widoczna na interesujące nas frazy, z których ma ruch i umieścić linki do naszej słabo prosperującej podstrony.

Ciekawą odmianę tej techniki opisano w tym artykule:

https://ninjaoutreach.com/internal-linking-case-study/

Pozycjonowanie strony głównej dzięki linkom z podstron

Jeśli nasza strona główna jest zoptymalizowana pod ciężkie słowa kluczowe, można wspomóc proces jej pozycjonowania dzięki linkom kontekstowym z innych części strony

Pozycjonwanie strony głównej

Pozycjonowanie średnio ciężkich fraz na kategoriach i podkategoriach

Optymalizacja kategorii pod frazy o średnim poziomie wyszukiwania to dobry wybór. Wspomagamy proces dzięki linkom kontekstowym do kategorii.

linkowanie kategorii

 

Pozycjonowanie podstron

Dobrym wyborem jest optymalizacja podstron po frazy o niskim poziomie wyszukiwania. Dzięki odpowiedniej architekturze o wiele łatwiej i szybciej pojawią się w wynikach wyszukiwania

linkowanie podstron

Więcej o powyższych technikach poczytasz w dobrym wpisie tu: https://www.link-assistant.com/news/internal-linking-strategies.html

Linkowanie Wgłąb

Najlepiej linkować zasoby, które znajdują się niżej w strukturze strony. Dzięki temu mają szansę być jakkolwiek podlinkowane. Zasoby znajdujące się wyżej już są linkowane z zasobów nad nimi albo z menu / sidebara albo footera

Strony podstawowe i wspomagające

Jak już pisałem strona najlepiej, jeśli jest podzielona na tematyczne silosy. Do każdego silosa zostaje przyporządkowana pula fraz.

Następnie pula fraz zostaje podzielona pomiędzy poszczególne adresy url.

Dzięki takiemu podziałowi o wiele łatwiej zastosować tę technikę. Polega ona na wyborze podstawowych stron dla każdego tematu, które będą naszymi stronami głównymi – filarami dla każdego tematu. Następnie wybieramy strony wspomagające drugiego poziomu, a jeśli potrzeba to 3 poziomu. Tak przeprowadzony podział umożliwia nam linkowanie z 3 poziomu do 2 poziomu a z niego do 1 poziomu.

Co daje ta technika?  Moc i tematyczność jest wypychana do podstron, na których nam zależy najbardziej. Ułatwia to sprawę

  • Googlowi w ocenia które podstrony są dla nas ważne
  • Użytkownikowi, w nawigacji po stronie
  • Nam w przepychaniu użytkownika w dół lejka sprzedażowego

Dodatkowo wcześniej dokonany podział fraz ułatwi Ci niepopełnienie błędu, że w obrębie 1 tematu linkujesz na wielu poziomach cały czas tym samym anchorem.

Uniwersalne zasady w linkowaniu wewnętrznym

Pod spodem zamieszczam spis powszechnych zasad związanych z LW. Jest to tylko ich krótkie omówienie, dobre ich opisanie zajęłoby o wiele więcej. Powinieneś znać je wszystkie na wylot w różnych kombinacjach, plus mieć swoje zdanie co do każdego punktu mówiąc ” to zależy” :

  • nie linkuj używając frazy niezwiązanej z danym artykułem
  • nie linkuj z niepowiązanych treści
  • nie stosuj dużej liczby linków wewnętrznych na stronie. Oczywiście Google ma teraz zasoby by je wszystkie przetrawić, ale lepiej to robić mądrze bazując na dobrze rozrysowanej mapie architektury strony
  • nie zapominaj o starych treściach – jeśli chcesz utrzymać zindeksowane stare treści pamiętaj o ich odpowiednim podlinkowaniu
  • nie linkuj, używając słów pokroju „Czytaj więcej” i podobnych. Jeśli mamy możliwość należy wymienić te anchory na takie związane ze stroną docelową.
  • nie stosuj dużej liczby takich samych anchorów do danej podstrony, np 500 podstron linkujących z tekstu do jednej podstrony anchorem „pozycjonowanie stron”. Pomijając już kwestie możliwych filtrów lub ignorowania takich wskazań, to można o wiele lepiej wykorzystać możliwość linkowania z tak dużej liczby podstron
  • rotuj swoje anchory do danej podstrony, niech będą tematyczne, ale nie takie same
  • linki powinny być widoczne – kolor albo pogrubienie
  • linkuj do zasobów, które są tego warte – czyli np. nie linkuj podstron z thin cntentem
  • parsuj swoją stronę regularnie by zapobiegać zjawisku porzuconych podstron, gdzie dana podstrona nie dostaje żadnego linka wewnętrznego.
  • w zależności od projektu oceń zasadność linkowania wstecznego, czyli do strony głównej. Ma ono sens, ale w określonych przypadkach.
  • linkuj do podstron zwracających kod 200 – wiąże się to z okresowym sprawdzaniem stanu naszych linków wewnętrznych. W tym punkcie zawiera się nielinkowanie do podstron, które przekierowują dalej albo ich nie ma [kod 404]
  • zwróć uwagę na różnorodność anchorów do jednej podstrony.
  • linki możesz też zróżnicować, wprowadzając np. linki graficzne z odpowiednimi oznaczeniami „alt”
  • steruj świadomie przydzielana mocą. Nie wszystkie podstrony na serwisie muszą być dopuszczane do indeksacji  przez Google’a czy podlinkowywane w strukturze strony np polityka prywatności. Dodatkowo możesz wybrać które podstrony są dla Ciebie ważne i przyznać im więcej mocy poprzez linkowanie wewnetrzne
  • pamiętaj o tym, że link wyżej położony i częściej klikany znaczy więcej niż położony nisko, w którego nikt nie klika
  • pamiętaj o zasadzie podziału mocy – wiecej mocy przekażesz, gdy interlinkujesz do 1 podstrony niż do 20 naraz
  • dbaj również o UX wewnętrznego linkowania: gdy co 2gi wyraz jest podlinkowany do jakiejś podstrony serwisu, może być to odpychające dla użytkownika
  • biorąc pod uwagę dobry UX linków wewnętrznych lepiej stosować dłuższe anchor teksty, Po prostu klikają się częściej. Uważaj: dłuższa nie oznacza za długa, bo to z kolei rozmydla efekt w oczach wyszukiwarki. Dodatkowo i tak jest brane pod uwagę pierwsze 16 wyrazów.
  • uważaj, by swoim linkowaniem nie podpaść pod zakazane przez Gogle’a schematy linkowanie. Przeczytaj to koniecznie https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=en
  • tak, możesz umieszczać link do tej samej podstrony więcej razy. Google sobie z tym poradzi bo nie weźmie tego pod uwagę a może to być przydatne z punktu widzenia użytkownika. Cytując za Pawłem Mansfeldem można przytoczyć ciekawą rozmowę o tym na MOZie https://moz.com/community/q/is-a-site-map-necessary-or-recommended.

Na pytanie o First Link Count odpowiada John Mueller w 2018 roku:

Q: If I have two internal links on the same page and they’re going through the same destination page but with different anchor text how does Google treat that so from our side? A: This isn’t something that we have defined or say it’s always like this always like the first link always the last link always an average of the links there is something like that but rather that’s something that our algorithms might choose to do one way or the other so recommendation there would be not to worry too much about this if you have different links going to the same page that’s completely normal that’s something that we have to deal with we have to understand the anchor tanks to better understand the context of that link and that’s that’s completely normal so that’s not something I kind of worry about there I know some people do SEO experiments and try to figure this out and kind of work out Oh Google currently does it like this but from our point of view can change and it’s not something that we have so even if you manage to figure out how we currently do it today then that’s not necessarily how we’ll do tomorrow or how it’s always it’s across all websites.” John Mueller, Google 2018

Oczywiście to tylko stanowisko Google’a. Od lat toczą sie w tej sprawie nieprzerwane dyskusje wśród osób zajmujących się SEO

  • na każdej stronie powinien się znajdować link do strony głównej. Przeważnie tworzy się on sam w głównym menu albo w sekcji head
  • zwróć uwagę na konsekwentne nazywanie url linków tak samo w procesie linkowania wewnętrznego.
  • umieszczaj najważniejsze dla Ciebie linki wysoko w kodzie strony – im wyżej tym lepiej.
  • przy stronach o dużej liczbie podstron steruj inteligentnie rozchodzeniem się mocy strony przez linkowanie kategorii / podkategorii. Przy takich stronach scenariusz linkowania do wszystkich stron serwisu jest niemożliwy
  • unikaj linkowania dynamicznego, gdy za każdym razem przeładowania podstrony zostaje zaciągnięty kolejny link wewnętrzny
  • pamiętaj o zasadzie 3 klików – każda podstrona powinna być oddalona od obecnego miejsca o maksymalnie o 3 kliki. Warto pamietać o tym podczas audytu linków wewnętrznych, gdy widzimy podstrony dla nas istotne pod katem konwersji które oddalone są od strony startowej o wiecej niż 3 przeskoki
  • zaplanuj otwieranie linków, które nie są nawigacyjne w nowych kartach. Dzięki temu unikniesz sytuacji, że użytkownik, podążając za ścieżką ciekawych linków na podstronach zboczy z głównego kursy lejka sprzedaży jaki dla niego zaplanowałeś
  • ile linków wewnętrznych można dodać na podstronie – zależy od strony, ilości tekstu. Kiedyś magiczna wartością było 100. Potem Google powiedziało by używać racjonalnej liczby linków. Dopóki linki wewnętrzne mają sens pod kątem zwiększenia UX nie trzeba sie obawiać ich dodawania. W miarę świeża sugestia co do linków jest taka: “Limit the number of links on a page to a reasonable number (a few thousand at most).” Google Webmaster Guidelines, 2018
  • pamiętaj, dodawaj linki jeśli to jest zasadne i użyteczne dla użytkownika. Odpowiednie linki do odpowiednich stron bedę klikane cześciej, co wpłynie na poziom zaangażownia użytkownika na stronie, co jest jednym z sygnałów ustalania pozycji strony
  • ilość linków wewnetrznych do danej podstrony się liczy – ale tylko pod warunkiem ,że
    • są to linki z adekwatnych podstron
    • otoczone są powiazana treścią
    • nie stosuja tego samego anchora
    • są przyjazne użytkownikom i zachecajace do ich kliknięcia
  • nie linkuj do stron niechcianych, niskiej jakości i wszystkich tych którym nie chesz przekazywać mocy np polityka prywatnośći. Ogranicz miejsca skad te podstrony dostają linka wewnetrznego
  • zwracaj uwagę na długość anchorów – od 2018 roku wg tego co mówi Google, algorytm bierze pod uwagę pierwsze 16 wyrazów (razem ze znakami przystankowymi)
  • nie używaj parametru nofollow w linkowaniu wewnętrznym by manipulowac PageRank Sculpting. Jak powiedział John Mouller , zapewne robi to co innego niż myślisz ,że zrobi

I’d recommend not using nofollow for kind of PageRank sculpting within a website because it probably doesn’t do what you think it does” John Mueller, Google 2017

  • jeśli chodzi o temat crawl prioretization to Google Webmaster Guidelines to wyjaśnia:

” Crawl prioritization: Search engine robots can’t sign in or register as a member on your forum, so there’s no reason to invite Googlebot to follow “register here” or “sign in” links. Using nofollow on these links enables Googlebot to crawl other pages you’d prefer to see in Google’s index. However, a solid information architecture — intuitive navigation, user- and search-engine-friendly URLs, and so on — is likely to be a far more productive use of resources than focusing on crawl prioritization via nofollowed links.“Google Webmaster Guidelines, 2018

Audyt linkowania wewnętrznego

Każda strona okresowo wymaga audytu linkowania wewnetrznego. Dzięki niemu zobaczysz zagrożenia i niewykorzystane szanse na nowe linkowanie. Jeśli zlecasz audyt strony lub samemu go robisz, to audyt linkowania wewnętrznego to jeden z punktów które musza być na liście.

Sposób ilościowy – jeśli chcesz sprawdzić jaki wolumen podstron linkuje do konkretnego adresu URL, zrobisz to za pomocą

  • Google Search Console – sekcja [internal link]
  • SiteBulb plus jego nieoceniona wizualizacja CrawlMap
  • ScreamingFrog
  • OnCrawl

Sposób opisowy – jeśli chcesz zobaczyć, jakimi anchorami linkują do konkretnej podstrony inne podstrony, można to sprawdzić min. w programie Ahrefs [ sekcja 'Pages’]

Ten temat szerzej opisuje artykuł

https://www.iqseo.org/building-internal-links-for-seo-wins/

Podczas audytu linków zwracamy uwagę szczeólnie na:

  • złamane linki wewnętrzne – to marnotrawienie naszego crawl budgetu dla strony
  • linkowanie do podstron z innym statusem niż HTTP 200
  • linki do nieistnotnych podstron
  • opuszczone podstrony bez żadnego linka wewnętrznego

Na zakończenie

Jakiekolwiek by nie była Twoja strategia na wewnętrzne linkowanie, pamietaj:

  • Google nie wynagradza za leniwe likowanie oparte na takich samych anchorach i nawigacji
  • Unikaj linkowania wewnetrznego które choćby zbliża się do koszyka „zbyt manipulujące
  • Zainwestuj bardziej w dobrze dobrane i opisane anchory niż w masową propagację linka na domenie
  • To, że masz dużą stronę nie znaczy ,że musisz pokazywać wszystkie linki w swojej nawigacji. Zainwestuje lepiej w prostą nawigację i dobrze przygotowany schemat struktury Twojej strony

Przydatne teksty do poszerzenia wiedzy i dalszych studiów

Aby być pewnym, że nie pominąłem żadnego ważniejszego aspektu linkowania wewnętrznego, swoją wiedzę skrzyżowałem ze 120 artykułami na temat linkowania wewnętrznego z Polski i US.

Pod spodem zamieszczam wg. mnie najlepsze z tych wpisów. Jeśli interesuje Cię rozszerzenie tematu linkowania wewnętrznego, poniższe artykuły zapewnia Ci wiele fascynujących godzin spędzonych na lekturze.

Linkowanie wewnętrzne – Przydatne Linki

 

23 KOMENTARZE

  1. Nie pominięto chyba niczego w aspekcie internal links. Bardzo obszerny artykuł. Bardzo dokładnie wszystko wytłumaczone. Link leci do schowka. Brawo, będziemy tu częściej zaglądać 🙂

  2. Dziękuję za miłe słowa i pozdrowienia dla zespołu Synage

    Temat jest obszerny. W artykule udało się jedynie wskazać punkty do dalszego studiowania.
    Wiele z punktów jest szczegółowo omówionych na artykułach uzupełniających to tego działu.

    Dzięki za komentarz i do usłyszenia przy kolejnych artykułach.

  3. Powiem ze bardzo ale to bardzo szczegółowy artykuł. Osobiście miałem problem z linkowaniem wewnętrznym na poziomie site powyżej 100… na początku wszystko było łatwe ale później blednę koło > kanibalizacja > i wypadniecie;/ Dopiero teraz doszedłem do wniosku ze linkowanie wew. trzeba umiejętnie rozplanować.

    • Dzięki Łukasz za komentarz.

      Dokładnie ująłeś sedno: trzeba linkowanie wewnętrzne zaplanować. Będę o tym jeszcze pisał w artykule dotyczącym Architektury strony.
      Dodatkowo dochodzi jeszcze kilka zagadnień bardziej zaawansowanych z Cral Budgetu, ale o tym też będzie wkrótce 🙂

      Do usłyszenia przy kolejnych komentarzach

    • Dziękuję za miłe słowa 🙂 Jeśli udało Ci się przebrnąć przez artykuł i zapoznać się, choć z wybranymi artykułami dodatkowymi , to linkowanie wewnętrzne już nigdy nie będzie takie samo 😉

  4. Fantastyczny tekst! Jedynie, do czego mogę się przyczepić to do literówek 😉 Ja zawsze lubię interpretować linkowanie wewnętrzne jako swoiste skróty dla robota Google, który jest niejako „turystą” na naszej stronie 🙂 Zawarłeś wiele istotnych i przydatnych informacji w jednym miejscu, chętnie sobie je zachowam!

    • Dzięki Olga za miłe słowa,
      tak literówki to nie mały problem 🙂 Ale już zatrudniłem fajny programik do roboty nad wyłapywaniem literówek więc będzie tylko lepiej

      Co do linkowania wewnętrznego: tak na prawdę to baza do czegokolwiek innego dla mnie.
      Przykład:
      *postawiłem nową stronę
      *dodałem kilkanaście wpisów na interesujący mnie temat
      *patrzę sobie w topach – podstrony bez linków, więc już mam podpowiedź jak działać
      *dodałem linka wew. w 2 turach 5 podstron + 5 podstron na 1 wpis ze zdywersyfikowanym anchorem
      -1 tura – top20
      -2 tura – top10

      Fraza łatwa, ale domena zupełnie nowa bez linków – więc to pokazuje jak fajne efekty można mieć przy starszych domenach i z linkami 😉

      • Miałem kiedyś podstronę średnio trudną w TOP 10. Po czasie wyleciała. Podstrona pozyskała kilka wartościowych miejsc i mimo tego brak awansu. Odpuściłem na kilka miesięcy. Na wielu blogach jak u Ciebie wskazują na linkowanie wewnętrzne. Spróbowałem, dodałem w 2 innych powiązanych artykułach odnośnik do podstrony. Zadziałało. Weszło do TOP 5.

  5. „Nie ma problemu w tym, by tylko niektóre z nich uczynić widocznym dla Google’a” – możesz powiedzieć coś więcej na ten temat? 🙂

  6. Jeśli chodzi o możliwości:
    Masz możliwość w kodzie uczynić każdy link niewidocznym dla google’a

    Znam kilka przykładów dużych sklepów, które z powodzeniem w ten sposób sterują swoją mocą dystrybuowaną pomiędzy stronami.

    John Mouller odradza takie zabawy mówiąc, by lepiej skoncentrować się na User Experience na stronie.

    Ja generalnie na stronach swoich klientów tego nie stosuję.
    Te Firmy mają za dużo do stracenia, by by bawić się w niepotwierdzone techniki.
    Póki co Google je toleruje, ale jak ze wszystkim i to może się zmienić

    Jak Cię temat zainteresuje, w Google znajdziesz materiały, które opisują jak to zrobić.

  7. Podziwiam wytrwałość w tworzeniu tak dużego wpisu. Odnośnie zasady FLC dogrzebałem się do casów, które pokazywały, że linkowanie z treści (pomimo obecności już linku np. w menu) przynosiło korzyści więc lepiej nie zakładać, że na pewno będzie zliczony pierwszy link.

  8. zdobywanie linków w formie komentarzy to też sposób pozycjonowania strony dzięki możliwości pozostawienia swoje adresu tak jak ja w tym momencie zmieniam nazwę na słowo klucz np. “notus” i pozycjonuje swoją stronę Internetową.

    na tym przykładzie pisząc 15 komentarzy dziennie w miesiąc otrzymuje 400-450 fajnych linków. chyba, że się mylę?

  9. Rafał, dzięki za kolejny mega cenny wpis. Wspominasz w artykule o WP i chciałem podpytać czy masz może jakiś sprawdzony plugin do linkowania czy póki co ogarniasz linkowanie z artykułów sam? Pytam bo w moim przypadku, gdzie na blogu jest dosyć sporo treści takie linkowanie z palca po czasie wymyka się spod kontroli.

  10. Wielu administratorów stron robi linkowanie wewnętrzne na czuja. Nie korzystają z narzędzi. Ewentualnie z wtyczek do WordPressa, które nie są precyzyjne. Warto chociaż przeanalizować dane ze Screaming Frog. Dzięki za artykuł!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Please enter your comment!
Please enter your name here