Ostatnie lata dla Senuto był to okres sporych transformacji. Dziś to już o wiele bardziej dojrzały system o ogromnych możliwościach niże ten z 2016 roku. Brak dobrej znajomości systemu a co gorsze brak wyobraźni jak Senuto używać skutecznie sprawia, że wiele osób odpowiedzialnych za wzrost ruchu na domenach przechodzi obok niego obojętnie.
Dzisiejsze Senuto to prawdziwy kombajn to zdobywania nowego ruchu na domenach, jeśli wiemy, jak każda z funkcji może zostać wykorzystana. Dobra wiadomość jest taka, że po przeczytaniu tego artykułu i Ty zostaniesz specem od Senuto, a tym samym zaczniesz sprawniej zdobywać ruch na domenach.
Zanim przejdziemy do omawiania możliwości Senuto, przytoczę często powtarzające się pytania:
Częste pytanie przed zakupowe co do Senuto
Czy Senuto występuje w wersji trial – próbnej ?
Tak. Dostępna dla wszystkich wersja to 14 dni darmowych testów. Przy dobrym uzasadnieniu można ten okres wydłużyć. Niektórym się udaje.
Czy można Senuto kupić z rabatem ?
Tak. Oficjalne rabaty to -15% przy 6 miesiącach i 20% przy 12 miesiącach abonamentu. Pewnie przy wykupieniu abonamentu na 10 lat można liczyć na większe nieoficjalne rabaty
Czy Senuto udostępnia oficjalny cennik ?
Tak. Znajduje się on pod adresem https://www.senuto.com/pl/cennik/ . Warto na niego zwrócić uwagę jeszcze z jednego względu: odpowiedni dla siebie pakiet dobrać możemy w zależności od wielkości naszych marketingowych potrzeb. Możemy tu regulować min.
- ilość fraz na raport
- ilość wyników na raport w bazie słów kluczowych
- ilość zapytań w bazie słów kluczowych
- ilość monitorowanych fraz
- ilość użytkowników
- możliwości integracji z narzędziami zewnętrznymi
Czy Senuto prowadzi swojego bloga?
Tak. Znajduje się on pod adresem https://www.senuto.com/pl/blog/. Obecnie to już ponad 108 wysokiej jakości artykułów z dobrze napisaną praktyczną wiedzą
Czy Senuto udostępnia API
Tak. Nowa wersja Senuto została odpalona w lutym 2019 a wraz z nią nowa wersja API, dzięki któremu można wygenerować wszystkie raporty dostępne w platformie . Link do dokumentacji API Senuto https://docs.senuto.com/
Jakie są opinie o Senuto ?
Pozytywne. Serio 🙂 Nie znalazłem żadnej negatywnej. Jedyne, nad czym się zastanawiają potencjalni klienci to: Czy to mi się przyda do mojego projektu ? oraz Senuto czy SemStorm oto jest pytanie
Jeśli już wiemy, jak i gdzie kupić przystąpmy do meritum
Senuto – Funkcjonalności i ich wykorzystanie
Skuteczne używanie Senuto to przede wszystkim znajomość wszystkich funkcji i sprawne operowanie między nimi. Tylko to zapewnia wysoką wydajność użytkowania i niecodzienne sposoby użycia i wykorzystania poszczególnych funkcji.
W panelu Senuto dostajemy następujące możliwości
Menu górne:
- Analiza widoczności
- Baza słów kluczowych
- Monitoring
Menu boczne:
- Analiza widoczności
- Ulubione domeny
- Ranking
- Narzędzia a w nich
- Analiza konkurencji
- Historia Serp
- Direct Answer
- Pozyskane / Utracone pozycje
- Zamiany w wyszukiwarce
Analiza widoczności
Po załadowaniu adresu dowolnej strony dostajemy graf z takimi informacjami jak
- widoczność naszej domeny – czyli cytując za Senuto – „Szacowany miesięczny ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Określany na bazie widoczności z analizowanego tygodnia„
- ekwiwalent adwords, czyli ile musielibyśmy zapłacić za podobny ruch z gogle ads
- ranking kategorii – czyli miejsce zajmowane przez domenę w danej kategorii tematycznej
- możliwość dodawania widoków : widoczność w top3 / top10 / top50
Dodatkowo oprócz grafu system generuje nam kolejne tabele z diablo-ważnymi informacjami:
Zmiany pozycji
Sekcja podsumowująca frazy, na które pozycje domeny najbardziej wzrosły lub spadły.
Segmenty tabeli:
- Największe wzrosty
- Największe spadki
Kluczowe frazy
Sekcja podsumowująca frazy generujące największy ruch dla danej domeny.
Dostajemy tu takie segmenty jak:
- Słowo kluczowe
- Śr. mies. liczba wyszukiwań
- Pozycja
- Zmiany pozycji
- Historia miesięczna
- Historia dzienna
- Widoczność
- CPC
Sezonowość witryny
Cytując Senuto „Wykres sezonowości pokazuje jakich zmian ruchu możesz się spodziewać w poszczególnych miesiącach przy obecnych pozycjach swojego serwisu. Wykres słupkowy pokazuje odchylenie od średniej w danym miesiącu. Wykres liniowy pokazuje całkowity potencjał słów, na które domena jest widoczna w TOP 10 w danym miesiącu„. Wykres przydaje się bardzo, gdy chcemy zrozumieć, jak zachowują się użytkownicy w różnych okresach czasu lub gdy chcemy zrozumieć, dlaczego ruch na naszej domenie spadł ( algorytm a może właśnie sezonowość)
Konkurencja
Cytując Senuto „Wykres konkurencji prezentuje porównanie zbiorów fraz analizowanej domeny i domen o zbliżonym profilu fraz kluczowych. Konkurencyjne słowa to frazy, na które domena konkurencyjna widoczna jest w TOP10, natomiast Twoja domena w TOP50. Są to zatem frazy, z których domena konkurencyjna potencjalnie zabiera Ci ruch. Wszystkie słowa to całkowita liczba fraz kluczowych, na które domena konkurencyjna jest widoczna na pozycjach 1-50.”.
Jest to tylko reprezentacja graficzna. Więcej o konkurentach będziemy się mogli dowiedzieć z dedykowanej zakładki „Konkurencja”
Dodatkowo w sekcji Analiza widoczności w panelu bocznym widoczne są kolejne zakładki do dalszej analizy
Pozycje
W zakładce pozycje po części znanej nam z wcześniejszego zestawienia otrzymujemy informacje o liczbie fraz na danych pozycjach. Cytując Senuto: „Na wykresie Rozkład pozycji sprawdzisz, na ile fraz na poszczególnych pozycjach widoczna jest badana domena”
PRO TIPS 1 : Analizując wynik widoczności dla danej domeny, możemy po kliknięciu Filtr odfiltrować konkretny adres url i sprawdzić jak wygląda jego widoczność i na jakie frazy. Przydatne zwłaszcza przy analizie konkurencji i fraz, na jakie wyświetla się ich konkretny artykuł – jeśli ich brakuje na naszej podstronie, dostajemy gotową listę, jakie z nich mamy użyć.
PRO TIPS 2 : Ostatnią kolumną w tym zestawieniu jest CPC – umożliwia on sprawdzenie ekwiwalentu reklamowego dla danego słowa kluczowego. Dzięki temu szybko wyliczymy czy zlecone przez nas działania SEO były bardziej opłacalne niż gdybyśmy przynieśli ruch o podobnych wymiarach z Google Ads
Wzrosty / Spadki
W tej sekcji otrzymujemy informacje o wzrostach i spadkach fraz naszej domeny
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na wiele możliwości filtrowania
PRO TIPS: Jak można wykorzystać tę sekcję ? Bardzo pomocna w znalezieniu fraz/podstron, które spadły lub też bardzo wzrosły.
Konkurencja
W tej sekcji dostajemy znany nam już graf z naszą konkurencją
oraz tabelę z arcy ciekawymi danymi na temat sytuacji w serpach naszej konkurencji. Prawdziwa kopalnia wiedzy, jeśli chodzi o podejmowane codziennych decyzji marketingowych, gdyż pozwala nam podpatrzeć
- jak na frazach, na których jest widoczna nasza domena radzi sobie nasza konkurencja
- jaką ilością podobnych fraz konkurujemy ze sobą
Cytując Senuto:„Tabela podsumowująca kluczowe dane dotyczące Twojej domeny oraz domen konkurencyjnych. Kluczowymi metrykami w tym podsumowaniu jest liczba fraz wspólnych, czyli takich, na które zarówno Twoja domena, jak i domena konkurencji są widoczne w TOP50. Zwróć też uwagę na współczynnik widoczności, czyli szacowany ruch miesięczny ze wszystkich fraz, na które domena jest widoczna w TOP50.”
Kanibalizacja
Gdy więcej niż jedna podstrona widoczna jest w wynikach wyszukiwania Google’a na te same frazy nazywamy to kanibalizacją słów kluczowych. W takiej sytuacji Google ma problem z określeniem, która podstrona pasować będzie lepiej do danych wyników wyszukiwania. Efektem są duże skoki pozycji problematycznych podstron np. jednego dnia pozycja 5 a następnego pozycja 99.
Senuto przychodzi nam z pomocą, wskazując problematyczne podstrony:
Dzięki temu zestawieniu szybko wytropimy podstrony, które to dotknęło i będziemy mogli działać (optymalizacja podstrony pod konkretne słowa kluczowe)
Sekcje
Dzięki tej zakładce możemy zobaczyć ile fraz w top 10 maja nasze subdomeny, katalogi czy też urle, czyli doskonała metoda by badać domeny nasze i konkurencji pod kątem sekcji generujących największy ruch
Pro Tips: Napisałeś artykuł, który miał być świetny, jednak tak się nie stało i publikacja przynosi mały ruch ? W tym miejscu można zbadać artykuł, na jakich frazach jest widoczny. Jeśli nie na tych, które zakładaliśmy, już mamy gotowe rozwiązanie co mogło pójść nie tak
Cechy fraz
Raport który pozwoli nam lepiej zrozumieć nasze frazy pod kątem zależności od różnych czynników
Senuto grupuje je na następujące kategorie:
- Trudność – Dowiemy się tu jak wiele mamy fraz w poszczególnych segmentach trudności Senuto
- Śr. mies. liczba wyszukiwań – ile fraz mamy w poszczególnych segmentach ilości wyszukiwania ? Tu właśnie to sprawdzimy
- SERP – bardzo przydatna funkcja pokazująca jak widoczna jest nasza domena w Google w danym segmencie: obrazki, mapy, snipety, google ads , direct answer, wideo i inne
- Typy fraz kluczowych
- Trendy – czy nasze frazy są sezonowe ? Tu się tego dowiemy
- Liczba wyrazów – tutaj zobaczymy ile fraz mamy w top10 w zależności od ich długości. Z takimi informacjami dowiemy się jaka nasza strona / podstrona radzi sobie z widocznością fraz z tzw. długiego ogona.
Ulubione Domeny
Senuto umożliwia nam stworzenie dedykowanej sekcji z wybranymi przez nas domenami. Dodając domeny, otrzymujemy szybko podstawowe informacje o pozycjach, widoczności i rankingu w kategorii. Przydatne ułatwienie do codziennego monitoringu naszych zasobów, jak i zasobów konkurencji
Ranking Senuto
Senuto dzieli domeny zgodnie na 403 kategorii zgodnie ze standardem kategoryzacji IAB. Dodatkowo w systemie jest 60 kategorii związanych z technologiami.
Dzięki temu możliwe jest generowanie raportu „Ranking” gdzie poznamy ranking domeny w danej kategorii czy technologii. Dodatkowo możemy zobaczyć, w jakich grupach znalazła się badana przez nas domena
Narzędzia
Zakładka narzędzia w Senuto oferuje nam następujące możliwości analizy
Analiza konkurencji
Tu analizę podjąć możemy w następujących odmianach
- wspólne słowa kluczowe ‒ frazy, na które widoczna jest zarówno Twoja domena, jak i domeny konkurencji;
- słowa kluczowe konkurencji ‒ frazy, na które widoczni są konkurenci, a Twoja domena nie jest;
- moje słowa kluczowe ‒ frazy, na które widoczna jest Twoja domena, a domeny konkurencji nie są.
Niezwykle ważna zakładka, gdy jesteśmy już świadomi naszej konkurencji i chcemy zobaczyć nasze mocne i słabe strony. Dzięki tym raportom szybko dowiadujemy się których fraz / podstron nam jeszcze brakuje, by wykorzystać pełny potencjał naszej domeny.
PRO TIPS: Nie wiesz, o czym pisać na blogu ? Dzięki tej sekcji szybko się dowiesz. Doskonale sprawdza się w planowaniu produkcji treści na stronę lub bloga firmowego
Historia Serp
Narzędzie pozwalające nam zobaczyć co się działo w serpach na wybrane przez nasz frazy w zadanym okresie czasu. Duża pomoc szczególnie po zmianach w algorytmie Google’a , gdy nie jesteśmy pewni kto zyskał a kto stracił.
PRO TIPS: Przyjeżdżasz z wakacji i nagle Twoja strona ma 100% więcej ruchu. Doskonale, tylko co za to odpowiada i kiedy to się zaczęło. Dzięki Historii Serp w Senuto szybko znajdziemy datę, a z nią już jest z górki, bo badamy, co się stało w tym dniu. (Dodanie nowego tekstu, wdrożenie audytu SEO a może aktualizacja Google’a)
Direct Answer
Możemy sprawdzić tu na jakie frazy domena widoczna jest w snipecie Google’a – Direct Answer
Do czego nam się to przyda ? Jeśli znajdujemy stronę która w wielu miejscach pojawia się na pozycji zero mamy gotowy przykład do analizy „Jak oni to robią ?”
Pozyskane / Utracone słowa
Spadły nam pozycję i ruch. Nie wiemy z jakich fraz ? Nie ma problemy – ta zakładka odpowie nam na te pytania
Zmiany w wyszukiwarce
Ostatnią zakładką z lewej kolumny jest „Zmiany w wyszukiwarce”. Jest to swego rodzaju sejsmograf SEO. Ładny graf pokazuje jak zmieniają się wyniki wyszukiwania w Google
Cytując Senuto: „Nasz algorytm każdego dnia sprawdza, jak wiele domen zmieniło swoje pozycje w stosunku do dnia poprzedniego i na tej podstawie wylicza prezentowany w panelu indeks zmian. Dane obliczane są bazie około 70 tysięcy domen.”
Dodatkowe górne menu Senuto oferuje nam jeszcze dodatkowe 2 zakładki
Baza słów kluczowych
Dla copywriterów to serce Senuto. Na podstawie podanego słowa kluczowego Senuto generuje kolejne powiązane frazy. W raporcie otrzymujemy sugerowane grupy słów oraz bazę słów kluczowych. Tabela segmentuje frazy w następujących kolumnach
- Słowo kluczowe
- Śr. mies. liczba wyszukiwań
- Trendy
- Liczba wyrazów
Nowością w Senuto są małe lupki przy frazach. Po kliknięciu w nie otrzymujemy pełny szczegółowy raport na temat danej frazy
Frazy oczywiście możemy eksportować co ułatwia opracowywanie strategii zdobywania ruchu offline
W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na specyfikę Senuto pod kątem planów abonamentowych. Jak łatwo się domyślić – im wyższy plan abonamentowy tym więcej możemy odpytywać z większej bazy słów
PRO TIPS 1: Czy wiedziałeś ,że baza słów kluczowych to nie tylko Polska ? Senuto umożliwia badanie fraz na wielu innych rynkach zagranicznych
Dodatkowo jak widać menu boczne zmieniło się i teraz możemy korzystać z dodatkowych narzędzi
Pytania
Raj dla copywritera i wszystkich tych którzy chcą zwiększyć ruch na swojej domenie. Zakładka zawiera wszystkie pytania wraz z wyszukiwalnością. Przy dużych wartościach średniej miesięcznej liczby wyszukiwać możemy śmiało zakładać ,że napisanie artykułu odpowiadającego na to pytanie może przynieść nam spory ruch z Google
Słowa zależne
W raporcie znajdziesz powiązane semantycznie słowa z wpisaną przez Ciebie frazą. Poznanie tych fraz, pozwoli ci na zbudowanie kontekstu wokół swoich fraz podstawowych. Niezwykle ważna pozycja przy tworzeniu / edycji artykułów. Dzięki uwzględnieniu tych fraz w pisanym tekście, masz większe szanse na wysokie pozycje w Google
Grupy słów
Raport umożliwia sprawdzenie najczęściej występujących zbitków wyrazowych pojawiających się w kontekście wyszukiwanej przez Ciebie frazy. Po rozwinięciu otrzymujemy powiązane z dana grupą słowa kluczowe.
Monitoring
Senuto umożliwia monitorowanie pozycji fraz kluczowych dowolnego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. W zależności od wersji monitorować możemy 100 / 200 / 500 fraz. Oczywiście istnieją też rozwiązania dedykowane.
PRO TIPS 1: Nawet jeśli nie bijesz się już o pozycje ale o ruch monitorowanie dobrze wyselekcjonowanych fraz to rzecz obowiązkowa. Dzięki temu szybko możemy zareagować jeśli by się coś działo, oraz na co dzień w szybki sposób możemy podglądać jak podejmowane prze nas działania odbijają się w szerszej skali na pozycjach fraz. Monitorować możemy całe domeny, jak także konkretne podstrony.
PRO TIPS 2 : W monitoringu Senuto możesz dodawać domeny zagraniczne a tym samym monitorować pozycje fraz na tamtych rynkach
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o ważnej funkcjonalności nie dostępnej z poziomu podstawowego menu górnego czy panelu lewego
Integracje z Senuto
Obecnie Senuto umożliwia następujące integracje:
- Google Data Studio – integracja pomaga w tworzeniu raportów w Google Data Studio z wykorzystaniem danych z Senuto
- Google Analytics – przydatne przy badaniu wpływów działań SEO na ruch w serwisie
- Google Search Console – pomaga zrozumieć jaka jest średnia pozycja serwisu w Google i CTR z wyników wyszukiwania oraz jaki ruch generują konkretne frazy
- Slack – dostajemy powiadomienia o zmianach w projektach w Senuto na Slacku
Inne nieoczywiste zastosowanie Senuto
Oprócz tych podstawowych istnieją jeszcze zastosowania Senuto , które już bardziej dostosowane są do konkretnej branży czy projektu nad którym pracujemy. Oto najciekawsze z nich:
- Sprawdzanie jak Agencja Seo wywiązuje się ze swoich działań – przydatne w czasach gdzie można spotkać się jeszcze z takimi raportami Agencji SEO w stylu: „Kondycja Państwa domeny w Google ma się dobrze”
- Zaawansowane wsparcie dla Content Managerów . Pisała o tym Karolina z Senuto TUTAJ
- Zaawansowane wsparcie dla eCommerce managerów. Pisał o tym Bartosz z Senuto TUTAJ
Na koniec: Po co mi Senuto?
Jak wynika z powyższych analiz Senuto może się przydać w „kilku” miejscach podczas codziennej pracy. Nie jest to kombajn absolutny, gdyż dopiero jego połączenie z Ahrefsem czy SurferSeo daje doskonałe efekty. Natomiast, jeśli jeśli w codziennej pracy zależy nam na szybkości i treściach opartych o dane, to Senuto jest niezbędnym narzędziem.
Dzięki za dobry artykuł. Przy okazji dodam, że czasami „wprawieni” klienci za bardzo ufają wynikom senuto. Prawdziwą weryfikacją jest oczywiście Google Search Console oraz Google Analitics, dlatego często musimy doedukowywać w tym temacie. Pozdrawiam.
Dzięki za feedback.
Jest, jak mówisz: wykresy ruchu z Senuto to jedynie wskazówka czy strona idzie w dobrym kierunku.
Po bardziej szczegółowe dane najlepiej udać się do źródła, czyli GSC i Analiticsa
Witam, kilka dni temu zakupiłam roczny abonament Senuto i mam pytanie odnośnie narzędzia „Historia SERP”. Po wpisaniu słów kluczowych, na które się pozycjonuje, na razie nie wyświetla danych. Po jakim czasie mogę oczekiwać wyników? Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam serdecznie